Cambodja

druk hier voor beeldmateriaal van de projecten in Cambodja

De projecten van de minor ISD in Cambodja vinden op drie locaties plaats. In-en rondom de hoofdstad Phnom Penh kunnen projecten gedraaid worden op het gebied van onderwijs, sociaal werk, logopedie, verpleegkunde, HRM, communicatie, ruimtelijke ordening, waste management  en ecotoerisme. In Siem Reap kunnen projecten gedraaid worden op het gebied van plastic recycling, BMR, marketing, werktuigbouwkunde, IPO en HRM. In Kampot kunnen projecten gedraaid worden op het gebied van verpleegkunde en de lerarenopleiding scheikunde en wiskunde.  

De Projecten

Stichting COLT: educatie, welzijn en jeugdhulpverlening
In 2005 verrichten Frida de Boer en haar man Wilco Schijf vrijwilligerswerk bij stichting COLT. Het toenmalige weeshuis vangt op dat moment kinderen op wier ouders niet meer voor de kinderen konden zorgen of overleden waren. Hoewel Frida en Wilco eigenlijk op wereldreis waren, besloten ze drie weken Engelse les te geven aan de weeskinderen. Ze raakten zo betrokken bij het wel en wee van de stichting dat ze besloten drie keer terug te komen. In 2011 neemt Frida het stokje zelfs over van de vorige drie Nederlandse oprichters en woont ze samen met haar man vijf jaar lang in Cambodja. De Cambodjaanse sociaal werker Piseth krijgt de functie van ‘’sheltermanager’’ en de Noorse docente Kristine Wittenberg wordt ‘’educational manager’’.
COLT is anno 2019 een veelzijdige organisatie dat als doelstelling heeft kinderen zelfstandiger te maken door educatie en hulpverlening. ‘Echt kind kunnen zijn’’ is het motto van COLT. COLT is inmiddels een begrip in de dorpen rondom de vuilnisbelt van Phnom Penh. Meer dan 200 kinderen uit de regio volgen dagelijks Engelse les en computerkunde, er is een COLT voetbalclub opgericht en speciale outreachende teams geven voorlichtingen aan de dorpelingen over opvoeding, verslaving en hygiëne.
COLT is twee jaar geleden een samenwerkingsverband met de minor ISD aangegaan en hebben behoefte aan PABO, educatie, sociaal werk, logopedie en verpleegkunde studenten.

Concreet zijn de volgende taken te verrichten:

  1. Educatie
    COLT biedt een aanvullend lesprogramma. Naast het reguliere onderwijs krijgen kinderen les in muziek, knutselen, ICT, Engels, Khmer en sport. Tevens probeert COLT in overleg met de buurtschool, in te spelen op leer- en ontwikkelingsproblemen, huiswerkbegeleiding en bijles te geven.
  2. Tijdelijke- en langdurige opvang
    COLT biedt tijdelijk (o.a. crisisopvang) en langdurig onderdak aan kinderen in nood. Naast een veilig onderkomen, krijgen de kinderen goede voeding, onderwijs en wordt er veel aandacht besteed aan gezondheid en hygiëne. Daarnaast wordt middels het opstellen van een familie-actieplan gewerkt aan het re-integratieproces.
  3. Medische- en sociale zorg
    De artsen van het medisch centrum werken nauw samen met twee maatschappelijk werkers van COLT. Naast medische behandeling trachten we gezinsproblemen vroegtijdig vast te stellen en eventueel een behandeltraject te starten.
  4. Casemanagement
    COLT bezoekt families in de dorpen van schoolverlaters, zogenaamde ‘’special cases’’. Met deze gezinnen wordt het belang van educatie besproken voor hun kinderen en onderzocht welke factoren ten grondslag liggen aan verzuim.

Ben je geïnteresseerd geraakt in de missie van COLT? Bezoek hun website! https://www.colt-cambodia.org/

Of bekijk deze video: https://www.youtube.com/watch?v=n4jh4xN1BN0

Chikara Cambodia: plastic recycling, business en werktuigbouwkunde

Chikara betekent ‘’kracht’’. Een krachtiger en duurzamer Cambodja maken is de missie van de oprichters van stichting Chikara Giel Hagelaar en Carina Silfhout. Hun doel: kansarme kinderen een universitaire studiebeurs geven. Op dit moment hebben twaalf Cambodjaanse jongeren een Chikara studie beurs gekregen op het gebied van bouwkunde, techniek, ICT en economie.

Daarnaast moeten de Chikara studenten zich inzetten voor maatschappelijke projecten die als doel hebben Cambodja duurzamer en milieuvriendelijker te maken. Een van die maatschappelijke projecten is de ontwikkeling van een eco-brick fabriek in Cambodja. Deze fabriek is uniek omdat het de eerste eco-brick fabriek in Cambodja moet worden.

Om deze fabriek van de grond te krijgen, is Chikara een samenwerkingsverband aangegaan met IBM Nederland en studenten van de minor ISD. Chikara koos bewust voor de minor ISD studenten omdat ze sterk geloven in de kracht en co-creatie van Nederlandse en Cambodjaanse studenten in dit project. Je werkt in dit project dus samen met een Cambodjaanse universitaire student. Ook ga je plastic recycling workshops geven aan de universiteit van de Cambodjaanse studenten. Je krijgt deskundige begeleiding van Giel en Carinna en Hans Rolloos, een senior adviseur die al meer dan veertig jaar ervaring heeft met ontwikkelingswerk in Azie. 

Voor het ecobrick project is Chikara Cambodia op dit moment op zoek naar SBMR, commerciële economie, werktuigbouwkunde en IPO studenten.  Taken die verricht moeten worden zijn;

  1. De plastic recycle economie onderzoeken
  2. Het maken van een businessplan
  3. Het zoeken naar best practices
  4. Kosten en baten van de eco-brick productie proces in kaart brengen
  5. Netwerken met mogelijke investeerders
  6. Afzetmarkt zoeken
  7. Standplaats van de fabriek zoeken
  8. Ecobricks ontwikkelen
  9. Ecobricks testen op kwaliteit en duurzaamheid
  10. Ontwikkeling van afvalverwerkingsmachine systeem
  11. Onderzoeken of de machines technisch duurzaam zijn (wat als ze kapot gaan?)
  12. Kwartaalrapport uitbrengen bij IBM Nederland
  13. Workshops geven aan de universiteit.

Ben je geïnteresseerd geraakt in de eco-brick fabriek! Check de website van Chikara Cambodia. https://www.chikaracambodia.com/

Ook is er online een mooie video te vinden over Chikara Cambodia.

De IBM Skills Academy

Voor studenten die bij Chikara Cambodia aan de slag gaan, is de mogelijkheid om toegang te krijgen tot  de IBM Skills Academy. De IBM skills academy is een online training en vaardigheden programma. Je volgt een bepaalde module die je nodig hebt om jouw projectdoelen te halen en je krijgt toegang tot een digitale coach die je om hulp kunt vragen. Omdat IBM 400,000 medewerkers heeft in 70 landen en wereldleider is op het gebied van technologische kennisontwikkeling kun je vragen stellen op velerlei specifieke gebieden. Afsluitend kun je een assessment op een bepaalde vaardigheid (skill) doen en daar een IBM badge voor krijgen. Die IBM badges kunnen ‘’zachtere’’ vaardigheden zijn als ‘’samenwerken’’, of ‘’lifeskills’’. Maar ook ‘’hardere’’ vaardigheden zoals het vergroten van je kennis op het gebied van ‘’blockchain technologie’’ of ‘’circulaire economie’’. De IBM badges zijn wereldwijd erkend en kun je koppelen aan je LinkedIn pagina. Op deze manier kun je je projectactiviteiten voor de minor ISD in Cambodja dus omzetten in een IBM badge. Niet alleen maakt dat inzichtelijk welke vaardigheden je hebt verbeterd.  Het staat ook goed op je curriculum vitae. 

Treak Community Center in Siem Reap

Vlakbij Siem Reap ligt het Treak Community Center. Het centrum vangt kinderen uit de achterstandswijken van Siem Reap op. De kinderen en hun ouders behoren tot de armste bevolkingsklasse in Cambodja. De meeste inwoners van Treak Community leven van de visserij op het nabijgelegen Tonle Sap meer, het grootste zoetwater meer ter wereld. Velen zijn ongeletterd, vaak ook langere tijd zonder werk, er is gebrekkige watervoorzieningen, hygiëne laat te wensen over en er zijn ook veel psychosociale problemen. 

Het Treak Community Centrum is in 2008 opgezet door de Brit Michael Norton en wordt gerund door zijn Cambodjaanse vrouw en andere Cambodjaanse stafleden. Het project heeft veel behoefte aan buitenlandse expertise en zijn vooral gebaat bij mensen die langere tijd kunnen verblijven. Michael en zijn vrouw zijn dan ook erg enthousiast over de opzet van de ISDS minor. Ze zijn groot voorstander van duurzaamheid en staan open voor nieuwe ideeën en projecten.  Een perfect ISD project dus. 

In dit project is plek voor de volgende ISD studenten:

Social work, pedagogiek, educatie

Er is plek voor sociaal werkers die affiniteit hebben met kinderrechten (profiel jeugd) en community services (profiel welzijn). Sociaal werkers krijgen in dit project ook een training over kinderrechten in Cambodja (zie foto). 

De impact van ontoereikende huisvesting op kinderen en hun scholing. De belemmeringen voor het geven van voorlichting over gezondheid en sanitaire voorzieningen. Manieren om het begrip van de lokale bevolking over het verband tussen voedsel en gezondheid te verbeteren. Hoe de overgang van onderwijs naar werk te ondersteunen (vooral wanneer gezinnen een lange geschiedenis van werkloosheid hebben of weinig weten over hoe ze toegang kunnen krijgen tot informatie). Hoe meisjes ondersteunen om na de basisschool onderwijs voort te zetten. De uitdagingen onderzoeken van het aanmoedigen van tieners / jongvolwassenen die het onderwijs hebben verlaten om opnieuw deel te nemen aan studies zoals het leren van Engels of IT. Jonge Cambodjanen helpen hun zelfvertrouwen en vaardigheden te ontwikkelen om een ​​gesprek met buitenlanders aan te gaan door het houden van sessies van het type algemene studies gericht op discussie en groepsdynamiek. Kansen, voordelen en problemen bespreken met betrekking tot jonge mensen die internet en sociale media gebruiken voor persoonlijke en academische doeleinden. Wat voor soort diensten denken de mensen in de gemeenschap dat ze hen zouden helpen?

Onderzoek naar de beschikbare diensten / bronnen van informatie, zoals microfinanciering, ngo’s die kunnen helpen bij het schrijven van cv’s, wat er gaande is in Siem Reap enz. En hoe u er toegang toe kunt krijgen. Help mee met het ontwikkelen van een programma voor jonge volwassenen voor leerlingen wanneer ze Treak verlaten: neem contact op met oud-studenten om te zien of ze werk / vervolgopleiding hebben. Ontdek hoe oud-studenten kunnen bijdragen aan / het woord kunnen verspreiden over het lopende werk bij Treak Betrek ze bij activiteiten op school, zoals het begeleiden van jongere leerlingen. Welke ondersteuning kunnen studenten nodig hebben als ze Treak afmaken, bijv. is er behoefte aan een inloopfaciliteit waar ze ondersteuning, advies etc. kunnen krijgen. Muziek / drama als therapieën om kinderen / jongvolwassenen te helpen zichzelf te uiten en uitdagingen in hun leven aan te pakken ontwerpen en geven van basiseducatie voor milieubewustzijn aan kinderen en gezinnen

Verpleegkunde en welzijn

lichaamsbeweging en welzijn; voedingswetenschap’ gezondheid en hygiëne; effecten van armoede op voeding en levenskeuzes

Sportstudies

Meer meisjes aanmoedigen om te sporten; uitdagingen van armoede met betrekking tot middelen en bewustzijn van sportmogelijkheden; sport en fysieke activiteiten opnemen in reguliere lessen

Bouwkunde

Er is plek voor bouwkundigen om te werken aan de bouw van een school. Het speciale is dat de stenen gemaakt worden van recycled plastic. Als bouwkundige werk je ook aan verbetering van het productieproces. Daarnaast is er hulp nodig voor aanleg van water en sanitaire voorzieningen.

Verpleegkundigen

Verpleegkundgen kunnen hier aan de slag om hygiëne lessen en workshops te geven aan kinderen en hun ouders uit de omgeving. Ook is er behoefte aan het in kaart brengen van de medische problemen in de wijk. Outreachend nursing dus.

Overnachting

Je overnacht in het sfeervolle Victory questhouse, samen met veel andere buitenlandse stagiaires en expats. Je krijgt ook een fiets tot je beschikking om naar je project te rijden (ongeveer 3 kilometer). Het unieke aan dit questhouse is ook de ligging. Het ligt namelijk vlakbij het wereldberoemde Angkor Wat tempel complex, waar je dus zo heen kunt fietsen.

Voor meer informatie over dit project: https://treakcommunitycentre.org/

Sonya Kill Memorial Hospital: verpleegkunde

Dit ziekenhuis ligt in Kampot, het tropische en paradijselijke zuiden van Cambodja. Het begon allemaal toen Dr. Kill en zijn gezin hoorden van het acute lijden en onnodige sterfte van kinderen in Zuid-Cambodja. Ze besloten een ziekenhuis te bouwen in samenwerking met de Missionary Childhood Germany (Kindermissionswerk ‘Die Sternsinger’). Een persoonlijke reden om deze tragedie aan te pakken was er ook. Hun dochter Sonja overleed in een tragisch ongeval en wordt herdacht door middel van dit ziekenhuis.

Het Sonja Kill Memorial Hospital is een liefdadigheidsziekenhuis dat is gebouwd met de visie om de gezondheidssituatie van Cambodjanen, met name kinderen en aanstaande moeders, te verbeteren, ongeacht hun vermogen om te betalen. Het ziekenhuis heeft behalve patiënt afdelingen, een eerste hulpafdeling, een ambulance, een radiologie afdeling, een bevallingsafdeling en een kinderafdeling. Het ziekenhuis is op dit moment vooral op zoek naar studenten verpleegkunde die kunnen werken op de bevalling- en kinderafdeling.

Je verblijft met andere internationale verpleegkundigen op het ziekenhuisterrein. Omdat het project vier uur rijden van Phnom Penh is, is de kans aanwezig dat je er alleen of met zijn tweeën moet verblijven. Misschien een doekje voor het bloeden. Je woont wel in de mooiste omgeving van Cambodja, op vaarstand van de witte stranden van Koh Rong en Rabbit Island.

Wil je meer weten over dit project? Check dan de website!
https://skmh.org/

Of bekijk de video.

National Borei for Special Need Children: social work, verpleegkunde en logopedie

In Phnom Penh ligt het Nationale Opvanghuis voor Lichamelijk en Geestelijk Gehandicapte Kinderen. Behalve gehandicapte kinderen wonen hier ook kinderen met HIV/AIDs, autisme en kinderen die zwaar ondervoed zijn. Het was niet gemakkelijk om toegang te krijgen tot deze zwaar onder toezicht staande staatsorganisatie. Na een zorgvuldige procedure van een jaar is het centrum echter een samenwerkingsverband aangegaan met de minor ISD.

De zogenaamde ‘’special need kinderen’’ in dit centrum zijn na hun geboorte achtergelaten door hun ouders bij het ziekenhuis. Dit heeft te maken met geldgebrek en schaamte in de Cambodjaanse cultuur. Het ziekenhuis meldt deze kinderen vervolgens aan bij het gehandicapten centrum, nadat uitvoerig is onderzocht of ze niet in de gemeenschap opgevangen kunnen worden.  Op dit moment wonen er ruim 100 kinderen op het terrein.

De gehandicapteninstelling is geschikt voor sociaal werk, logopedie, verpleegkunde en PMT studenten en hebben vijf projecten waar ISD studenten kunnen werken:

De activiteiten ruimte
Sociaal werkers werken met de kinderen in activiteitenruimtes waar kinderen kunnen zingen, dansen, het alfabet leren in zowel het Engels als het Khmer en spelletjes met elkaar spelen – en een-op-een tijd met de verzorgers, om intensievere therapie. Dit is van vitaal belang voor de gezondheid van de kinderen en om hen een gelukkig en ondersteund gevoel te geven.

De fysiotherapie ruimte
Therapeuten helpen de spieren van de kinderen te strekken en te bewegen, wat atrofie en spasmen vermindert. Ze gebruiken ook verschillende trainingsapparatuur om het leuker te maken voor de kinderen, zoals ringen trekken. Tegelijkertijd worden de kinderen vastgehouden en omhelst, zodat ze zich veilig voelen.

De medische kliniek
Verpleegkundigen werken in de medische kliniek. Het is van essentieel belang dat de normen voor hygiëne en netheid strikt worden toegepast, omdat dit een enorme impact heeft op de gezondheid en het welzijn van de kinderen, van wie velen incontinent zijn en vatbaar zijn voor infecties. Ook worden hier voedingsadviezen gegeven

Logopedie
Logopedie studenten van de minor ISD hebben een logopedisch project ontwikkelt. Ze testen de spraak en gehoor problemen van de kinderen en ontwikkelen oefeningen om het gehoor en mondbewegingen te verbeteren.

Time-out ruimte
Autistische kinderen zijn erg gevoelig voor omgevingsprikkels en raken daardoor uit balans. Voor deze kinderen is er een time-out ruimte waar ze tot rust kunnen komen. Ook hier is verbetering gewenst en kunnen ISD studenten mooie verbeterprojecten draaien.

Ben je geïnteresseerd geraakt in dit project. Bekijk dan deze video!

Stichting Dom-Ray: educatie, loopbaanontwikkeling, landbouwontwikkeling, verduurzaming, sociaalpedagogische begeleiding, gezondheidsbevordering

Stichting Dom Ray is een liefdadigheidsinstelling opgericht in 2007 door de Nederlandse kinderarts Emily Cohen. Het doel van de stichting is om kansarme kinderen, jongeren en hun families een beter toekomstperspectief te bieden. Zij streeft ernaar de vicieuze cirkel van armoede te doorbreken door middel van onderwijs en community development projecten. Een van deze projecten is het CountrySide Education Project, wat aan ruim 200 arme boerengezinnen op het platteland buiten Phnom Penh hulp biedt.
Stichting Dom-ray is op zoek naar ISD studenten van verschillende opleidingsachtergronden die vanuit de hoofdstad Phnom Penh bij de partnerorganisatie New Future for Children aan het werk willen gaan. Stichting Dom-ray kan voor de volgende projecten de hulp van ISD studenten gebruiken:

1. Duurzame energie: Elektrotechniek / Werktuigbouwkunde
Om het plattelandsschooltje van energie te voorzien wordt gebruik gemaakt van zonnepanelen. Het huidige systeem is echter ontoereikend en inefficiënt. Stichting Dom-ray is op zoek naar een student elektrotechniek of werktuigbouwkunde die het zonne-energiesysteem zou kunnen onderzoeken en optimaliseren. Daarnaast zou zij graag de mogelijkheden onderzoeken om het project en de gemeenschap verder te verduurzamen. Bijvoorbeeld door meerdere huizen aan te sluiten op het netwerk om een groter deel van de gemeenschap van groene energie te voorzien, of het vervangen van dure en vervuilende technieken in de landbouw met groene(re) alternatieven. Zo wordt niet alleen de invloed op het milieu verbeterd, maar kunnen ook financiële voordelen voor de gemeenschap worden behaald.

2. Watermanagement en landbouwontwikkeling: Engineering / Civiele techniek / Waterbouwkunde / Watermanagement / Hydraulic Engineering / Werktuigbouwkunde / Landbouwkunde
Het merendeel van de inwoners is afhankelijk van de landbouw voor hun inkomen. Zij verbouwen voornamelijk rijst. De landbouw is nog erg onderontwikkeld en voor hun landbouwpraktijken zijn de dorpelingen volledig afhankelijk van de jaarlijkse regenval. Begint het regenseizoen laat, dan betekent dit dat zij minder vaak kunnen planten en oogsten. Regent het te veel, dan heeft dat overstromingen van de velden tot gevolg, waardoor de oogst wordt verwoest. Stichting Dom-ray zoekt enthousiaste studenten die irrigatiesystemen willen onderzoeken en opzetten, om de landbouw te bevorderen en hiermee de financiële positie van de dorpelingen indirect te kunnen versterken. Ook studenten die gemotiveerd zijn om de landbouw te diversifiëren en meer cyclisch te maken worden aangemoedigd om te solliciteren.

3. Child en community health: Verpleegkundige / Mondzorgkunde
In 2020 hebben de ISD studenten Nynke van der Tempel en Nicollet Kleinjan onderzoek gedaan naar de gezondheidszorg op onze projectlocatie. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat de inwoners beperkt toegang hebben tot medische zorg. Daarnaast hebben de inwoners onvoldoende kennis omtrent basale principes in de gezondheidszorg en laat de hygiëne, preventieve gezondheidszorg en mondzorg te wensen over. Stichting Dom-ray is op zoek naar gemotiveerde studenten met al enige praktijkervaring die gedreven zijn om dit onderzoek verder uit te breiden en om een programma child health en preventieve gezondheidszorg op te starten in de gemeenschap.

4. Kinderdagopvang: Social Work / Pedagogiek / Pedagogisch Management Kind en Educatie / Maatschappelijk Werk / Sociaal Pedagogische Hulpverlening
Omdat de landbouw vaak ontoereikend is, werken ook veel dorpelingen in de nabijgelegen (kleding)fabrieken. Ze werken hier lange uren, werken veelal onder slechte omstandigheden en krijgen slechts weinig betaald. Sommigen ouders verhuizen daarom zelfs naar de stad of nemen huishoudbaantjes aan in het buitenland, op zoek naar een beter inkomen en toekomstperspectief voor hun familie. Hun kinderen laten zij dan noodgedwongen achter bij de grootouders, die zelf ook lange uren op het platteland moeten werken om voldoende inkomen en voedsel te genereren. Kinderen worden hiervan de dupe. Stichting Dom-ray zou graag de mogelijkheden voor het opstarten van een kinderdagopvang onderzoeken. Een kinderdagopvang biedt de gezinnen de mogelijkheid om hun kinderen in een veilige en zorgzame omgeving onder te brengen, terwijl zij zelf tijd kunnen besteden aan hun werk. Daarnaast kan dit project werkgelegenheid creëren. Tegelijkertijd kunnen wij de kinderen goed (voorschools)onderwijs, benodigde zorg en gezonde maaltijden aanbieden. Stichting Dom-ray is op zoek naar studenten met een gerelateerde studieachtergrond die het leuk vinden om de mogelijkheden te onderzoeken en om zo mogelijk de eerste stappen te zetten om een dergelijk project op te zetten.

5. Studiekeuze en loopbaanbegeleiding: ICT / Programming / Software Development / Software Engineering / HRM / Communicatie / Journalistiek / Media
Stichting Dom-ray verschaft studiebeurzen aan studenten uit haar Countryside Education Project, waarmee zij na het afronden van de middelbare school een vervolgopleiding kunnen volgen.
Studiekeuze is voor iedereen moeilijk, maar je kunt je voorstellen dat als je bent opgegroeid op het platteland en je weinig blootstelling hebt gehad aan andere beroepen dan boer of leraar, de keuze nog ingewikkelder is. De studenten hebben ook niet de voorzieningen om alle mogelijkheden goed te kunnen onderzoeken. Dit leidt ertoe dat zij vaak vrij willekeurig een studie kiezen. De keuze is dan onvoldoende afgestemd op de interesses en kwaliteiten van de student. Het blijkt dan dat de student onvoldoende kan meekomen op school, de examens niet haalt en met de studie moet stoppen. Hun kans op een beter toekomstperspectief gaat dan verloren en onze investering heeft niet de vruchten afgeworpen die wij hadden gehoopt. Er is daarom grote behoefte aan een (computergestuurd) studie-keuze-hulp en loopbaanbegeleiding programma. In 2020 hebben de ISD studenten Hamda Nasir en Emily Wolters een begin gemaakt aan dit project. Om dit project te kunnen voltooien is Stichting Dom-ray op zoek naar zowel ICT / Programming / Software Development studenten, als HRM / Communicatie / Journalistiek / Media studenten.



New Future for children – veilig thuis en onderwijs
New Future for Children is in 2003 opgericht om kansarme kinderen een veilig onderkomen en onderwijs aan te kunnen bieden. Sinds haar oprichting in 2003 hebben al meer dan honderd kinderen zorg, bescherming en onderwijs genoten via NFC. NFC bekostigt niet alleen het basis- en middelbaaronderwijs van haar kinderen, maar biedt ook lessen aan in de Engelse taal en in computervaardigheden. In samenwerking met Golden Futures (UK) biedt NFC haar jongeren ook de mogelijkheid om een universitaire dan wel beroepsopleiding te volgen. Recentelijk is NFC gestart met de transitie naar een gemeenschapsonderwijscentrum. Kansarme kinderen uit de omgeving kunnen nu ook in dit centrum terecht voor gratis computerlessen en lessen Engels.

Countryside education project -onderwijs op het platteland
Dit project is opgezet door een voormalige bewoner van het New Future for Children programma, Chork Ratana. De meeste gezinnen op het platteland hebben onvoldoende geld om de schoolkosten voor hun kinderen te betalen. Vaak moeten de jongeren meehelpen op het land, of worden zij naar de nabij gelegen fabrieken gestuurd om geld te verdienen (meestal onder erbarmelijke omstandigheden en tegen een laag loon). Ratana wilde hierin verandering en wilde de gemeenschap motiveren voor onderwijs. Sinds de start van het project in 2013 reist hij elk weekend naar het dorp om tientallen kinderen gratis en in zijn vrije tijd les te geven. Dit project heeft als doel de ouders en hun kinderen te motiveren tot het volgen van onderwijs en de juiste studiekeuze te laten maken.  

The Midway house- tussenstap naar zelfstandig wonen.
Het MidwayHouse is een huisvestingproject waarin jongeren de vaardigheden leren die noodzakelijk zijn voor het onderhouden van een zelfstandig bestaan. De studenten dienen een bijbaantje te zoeken om alle andere kosten van het huishouden zelf te bekostigen. Daarnaast dienen zij het huishouden geheel zelfstandig te runnen. Zo leren zij voor zichzelf te zorgen. Ze worden daarbij wel ondersteunt door Dom-Ray.

In 2019 is Dom-Ray een samenwerkingsverband met de minor ISD aangegaan. Dom-Ray zoekt vooral PABO, pedagogiek, ICT, verpleegkunde en HRM studenten voor hun projecten op de volgende taakgebieden;

1) Engelse les geven aan de kinderen op het platteland
2) Bijles geven aan oudere jaar studenten om de overstap naar de universiteit gemakkelijker te maken.
3) Ontwikkelen hygiëne educatie programma en voorlichtingen geven
4) Ontwikkelen studie-keuze-hulp en studieloopbaanbegeleiding programma.
5) Ontwikkelen online computercursus voor kinderen
6) Ontwikkelen online tutor Engelse lessen voor kinderen in de dorpen.

Ben je geïnteresseerd geraakt in de missie van Dom-Ray? Check dan hun website!

http://www.stichtingdom-ray.nl/

Khmer Institute of Technology (KIT) in Kirirom: ecotoerisme en technologische innovaties

In Kirirom ligt het Khmer Institute of Technology. Het instituut richt zich op duurzaam bouwen, technologische innovaties en ecotoerisme. Op de universiteit zitten voornamelijk Cambodjaanse en Japanse studenten die samen wicked issues oplossen.

De minor ISD heeft de unieke mogelijkheid gekregen om te participeren in deze projecten. Voorwaarde is dat je begaan met techniek, een bedrijfsmatige insteek hebt en het leuk vind om samen te werken met andere studenten.

Een andere voorwaarde is ook dat je het leuk vind om buitenaf te wonen. Het instituut ligt op twee uur rijden van Phnom Penh en is gelegen in het Kirirom national park. Je slaapt dus op de campus van deze universiteit samen met twee honderd andere studente. Wel kun je met een fiets of een motodop naar het nabijgelegen dorp Treng Trayeng.  

Deze plek is zeer geschikt voor studenten (werktuig)bouwkunde en ruimtelijke ordening. Wel moet je een passie hebben voor ecotoerisme en technologische innovaties.

In dit unieke project wordt je begeleidt door dr. Sothy Khieng, die vice-president van dit instituut is en een passie heeft voor ecologie, sociaal ondernemerschap en technische innovaties. Sothy Khieng is in Nederland gepromoveerd en heeft vijf jaar lang op de Vrije Universiteit gewerkt. Het is dankzij zijn loyaliteit naar Nederland dat we hier aan de slag mogen als minor ISD.

Ben je geïnteresseerd in deze uitdagende projectplek? Check dan de website! https://kit.edu.kh/

Kep Garden: educatie

Toen het Australische echtpaar Andrew en Janine Judd op vakantie waren in Cambodja raakten ze geïnspireerd door het vriendelijke karakter en doorzettingsvermogen van de Cambodjanen. Ondanks de verschrikkingen van het Rode Khmer regime en de armoede waaronder de Cambodjanen daarna verder moesten leven, vonden ze de Cambodjanen opmerkelijk veerkrachtig. Het kostte ook niet veel tijd om na te denken over hun nieuwe woonplaats. Kep, gelegen aan de Zuidkust van Cambodja.

Het was niet de eerste keer dat het echtpaar zo’n beslissing had genomen. Eerder verbleven ze al vijf jaar op Papoea Nieuw Guinea en gaven ze daar speciaal onderwijs aan de kinderen. Het echtpaar gelooft er sterk in dat onderwijs de weg is tot empowerment en ontwikkeling.

Het echtpaar zelf heeft gestudeerd in Adelaide. Andrew is een afgestudeerde werktuigbouwkundige en Janine heeft een master in bedrijfseconomie behaald. In 2006 besloten ze een educatief centrum op te zetten in het Zuiden van Cambodja en hebben ze drie programma’s ontwikkeld;

  1. Een educatief centrum waar kinderen uit de omgeving Engelse les krijgen
  2. Een trade skills training
  3. Een landbouw/techniek centrum.

In 2017 is Kep Garden Association een samenwerking aangegaan met de minor ISD. Voor hun projecten in Kep zoeken ze op dit moment wiskunde en scheikunde studenten die bijles kunnen geven aan jongeren die op het punt staan naar de universiteit te gaan. Voorwaarde is wel dat je avontuurlijk bent ingesteld en niet zo op luxe gesteld bent, want je woont en werkt in een schitterende, maar wel behoorlijk afgelegen omgeving.

Ben je geïnteresseerd geraakt in dit project? Check dan de website van Kep Garden Association!
http://kepgardens.com/

Of bekijk hun video’s:
https://www.youtube.com/channel/UCzFLPw6OfY92eh1hRQdyL7Q/videos

Huisvesting

De studenten die werken voor de projecten Colt,  Comped,  Dom-Ray en ecotoerisme in en rondom Phnom Penh verblijven in het internationale questhouse Star Kampuchea.

De studenten die werken voor de projecten Sonya Kill Memorial hospital en Kep Garden rondom Kampot verblijven op het ziekenhuis terrein  of het terrein van Kep Garden.

De studenten die werken voor het project Chikara Cambodia verblijven grotendeels in het Victoria guesthouse in Siem Reap.  

Samenwerking met universiteiten

Studenten die projecten draaien bij Colt Cambodia werken samen met studenten van de Royal Universiteit Phnom Penh (RUPP). Ook ga je een workshop verzorgen op de universiteit.

Studenten die projecten draaien voor Chikara Cambodia werken samen met studenten van de Angkor Universiteit in Siem Reap. Ook ga je een workshop verzorgen op de universiteit.

Taal en cultuurlessen

Studenten in de Cambodja projecten werken vier dagen per week voor hun opdrachtgever. Een dag in de week wordt vrijgesteld voor het volgen van Khmer taal en cultuur lessen.