Panama

Panama is ons jongste projectland. Op het schitterende eiland Isla Colón werken onze studenten aan drie verschillende projecten.

De projectgroep die start in februari 2025 heeft nog ruimte voor studenten. Hieronder vind je de informatie over onze werkzaamheden. Heb je interesse, of vragen? Neem dan snel contact op! Nienke van Uitert is de landencoördinator van Panama: n.van.uitert@windesheim.nl

Nieuwe locatie: midden in de jungle van Costa Rica!

Vanaf februari 2025 werken we samen met een natuurreservaat in Costa Rica. We kunnen hier studenten van allerlei richtingen gebruiken. Zo heeft de organisatie behoefte aan studenten die kunnen helpen om de interne organisatie beter neer te zetten, bijvoorbeeld op het gebied van werknemers en vrijwilligers, maar ook op het bedrijfseconomische, ondernemende vlak. Het zou mooi zijn als iemand in staat is om de stichting te voorzien van een goed systeem voor data-management. Er ligt een plan om samen met een grote reisorganisatie eco-tourisme te ontwikkelen. Studenten die onderlegd zijn in educatie kunnen helpen met het maken van lesmateriaal en het geven van lessen op lokale scholen. Er zijn community projecten waaraan studenten van Social Work kunnen bijdragen. Heb je groene vingers? Dan is er sowieso genoeg te doen!

Bocas del Toro
Bocas del Toro is de hoofdstad van de gelijknamige provincie. Het hoofdeiland is Isla Colón, maar de eilandengroep kent meerdere eilanden die per boot bereikbaar zijn. Watertaxi’s brengen je overal naartoe. Bocas is vooral bekend vanwege zijn (eco-) toerisme. Er wordt veel gesurfd en gedoken.

Er zijn twee kanten aan de medaille: de toeristische kant lijkt een welvarend sprookje: stranden, watersport, terrassen aan het water. Maar direct buiten het stadscentrum is veel armoede. Ook zie je veel afval, in het water, tussen de prachtige mangroves en in de straten. Lang niet alle inwoners profiteren van het toerisme. Het afvalprobleem blijkt de afgelopen 15 jaar steeds ernstiger te zijn geworden.

Projecten

We werken aan drie verschillende projecten:

1. Bocas Recycling Center

BRC is een organisatie die zich snel ontwikkeld. Was de eerste aandacht vooral gericht op de inzameling van plastic, karton en glaswerk, worden de werkzaamheden nu uitgebreid naar het zelf verwerken van het ingezameld glas. De eerste zelf, met de hand gemaakte stenen, worden inmiddels te koop aangeboden. Daarnaast blijft de afvoer van afval van het eiland een taak waar BRC zich mee bezig houdt. Hiertoe wordt onderhandeld en worden afspraken gemaakt met allerlei bedrijven. Denk aan plastic- of kartonverwerkers, en de ferrydiensten.

BRC is daarnaast maatschappelijk actief en informeert mensen over de gevolgen van vervuiling, en over de mogelijkheden die er zijn om met, wat aanvankelijk vooral als afvalproduct wordt beschouwd, nog wat geld (terug) te verdienen. BRC is bezig met een zelf geïnitieerd statiegeldproject. Voor ondernemers is een abonnementsstructuur voor het ophalen van recyclebaar materiaal ontwikkeld. Er wordt gebouwd aan een database om alle activiteiten goed in kaart te brengen.

BRC heeft behoefte aan technisch onderlegde studenten, staat voor logistieke uitdagingen, en kan bedrijfskundig en/of op gebied van marketing advies gebruiken. Voor de verdere inrichting van de database kan een ICT-student nuttig zijn, terwijl een jurist mee kan denken in het vastleggen van afspraken. Studenten van de PABO en Social Work staan BRC bij op het gebied van educatie.

De dagelijkse leiding van BRC is in handen van Eduardo Nelson, die naast Spaans goed Engels spreekt. Hij is erg enthousiast over de ISD en verwelkomt onze studenten met open armen.

2. Multicultural International School Dr. Andrés Culiolis Bayard

Op deze prachtige school zitten kinderen van 5 tot en met 17 jaar. De school biedt zeer breed onderwijs aan, met niet alleen de traditionele schoolvakken. Zo krijgen de leerlingen naast Engels ook les in de inheemse talen, Mandarijn en Frans. Er worden projecten georganiseerd op het gebied van bewustwording, zoals bijvoorbeeld over de bodem van de oceaan, of over afvalproblematiek. Ook voor maatschappelijke uitdagingen is aandacht, zoals te denken aan de achtergestelde positie van meisjes in sommige gebieden. De kinderen kunnen schaakles krijgen, en maken uitstapjes. Alles om ze zo breed mogelijk op te leiden.

Het leuke van deze school is dat er niet alleen graag wordt samengewerkt met studenten van de PABO en Social Work, maar dat ook studenten van andere opleidingen wordt aangemoedigd om de leerlingen te begeleiden. De gedachte hierachter is dat iedereen van elkaar kan leren.

De leerlingen krijgen Engelse les, er zijn genoeg docenten die Engels spreken, en als je op deze school werkt, zal je Spaans in ieder geval met sprongen vooruit gaan!

3. Tangerine International School

Tangerine International is hard aan de weg aan het timmeren. De kinderen op deze school verlaten in de toekomst vaak het eiland om ergens te gaan studeren. Er wordt op deze school veel Engels gesproken. Docenten komen uit verschillende landen. Onze studenten geven les, ondernemen activiteiten met de leerlingen, zoals sporten, cultuur en creatieve vakken, en ondersteunen de schoolleiding op beleidsmatig vlak. Er wordt graag samengewerkt met PABO-studenten, maar ook inbreng van studenten van andere opleidingen wordt zee gewaardeerd.

Accommodatie en Spaanse les
In Bocas del Toro verblijf je als groep in een huis. In de eerste twee weken volg je Spaanse les. Want hoewel je je op het toeristische deel van het eiland prima in het Engels kunt redden, is het natuurlijk ook belangrijk om tijdens je werk aan de projecten met zoveel mogelijk mensen te kunnen communiceren. Omdat het al zeer op prijs wordt gesteld als je Spaans probeert te spreken, is het daadwerkelijk beheersen van de taal geen voorwaarde om met de minor mee naar Panama te gaan.

Zie het eerder als bijvangst: je hebt een geweldige tijd, werkt aan uitdagende projecten, en spreekt als je weer terugkomt nog een aardig woordje Spaans ook!